Oudere man wordt behandeld aan schouder door vrouwelijke fysiotherapeute | Fysio Stenia Zeist

Nek- en rugklachten

Rug- en nekklachten zijn de meest voorkomende aandoeningen. Bij 90% van de klachten is er echter geen specifiek aanwijsbare oorzaak voor de klachten, zoals een hernia of wervelkanaalvernauwing. Desalniettemin worden rug- en nekklachten als zeer belemmerd in het dagelijks leven ervaren.

Bij Stenia Fysiotherapie zoeken onze therapeuten samen met u naar een oplossing om deze klachten te verhelpen. De fysiotherapeut kan uw postuur beoordelen en nagaan of uw rug- en of nekklachten de oorzaak zijn van een verstoorde balans tussen belasting en belastbaarheid van spieren, banden en/of gewrichten van de wervelkolom of dat er sprake is van een andere oorzaak.

Alle therapeuten bij Stenia Fysiotherapie kunnen aan de hand van uw verhaal, het onderzoek en specifieke testen een goede inschatting maken van uw klachten en gericht en samen met u een behandelplan opstellen. Onze individuele aanpak zorgt ervoor dat u z.s.m. weer klachtenvrij bent en uw dagelijkse werkzaamheden weer op kunt pakken.

Rugklachten

Verkeerde belasting van de rug (A-specifieke rugpijn)
De meeste vormen van rugklachten in Nederland ontstaan door een onjuiste belasting van de rug. Mensen die hier last van hebben, leren bij Stenia Fysiotherapie om hun rug op een betere manier te belasten. Hierdoor kunnen de klachten verminderd worden en zelfs helemaal verdwijnen. De aandoeningen als gevolg van deze verkeerde belasting van de rug zijn onder andere:

• Ischias
  • Hernia
  • Spit
  • Lumbago
  • Stijve rug
  • SI Blokkade
  • Pijn in de lies
  • Pijn in de onderrug
  • Instabiliteit van de onderrug

Afwijking of een ziekte (Specifieke rugpijn)
Gelukkig is maar een klein gedeelte van de rugklachten het gevolg van een ziekte of een aandoening. Meestal zijn dit chronische aandoeningen die langdurige rug- en pijnklachten veroorzaken. Een persoonlijke training en de juiste behandeling bij de Stenia Fysiotherapie kunnen uw klachten verlichten. Denk hierbij aan de volgende afwijkingen en ziektes:

• Scoliose
  • Artrose
  • Scheuermann
  • Bechterew
  • Hypermobiliteit

Nekklachten

‘Mechanische’ nekklachten
Deze nekpijn wordt voornamelijk veroorzaakt door overbelasting van de spieren, pezen en gewrichten door een verkeerde houding of beweging. Zoals bijvoorbeeld voorovergebogen zitten aan een bureau. Hierbij kunt u last krijgen van hoofdpijn, duizeligheid, oorsuizen, concentratiestoornissen, uitstralende pijn naar de armen  en/of tintelingen in de hand of vingers.

Het gaat hierbij om:

• Posturaal syndroom (houdingssyndroom)
  • KANS (Klachten aan Arm, Nek en/of Schouder)

Specifieke nekklachten: slijtage in de nek, degeneratie of artrose
Dit is een nekpijn die ontstaat ten gevolge van ‘slijtage’ en wordt vaak gezien bij oudere mensen. Klachten die gepaard gaan met artrose in de nek zijn: pijn en stijfheid, pijn in de schouders en armen en het niet kunnen buigen of draaien van de nek.

Het gaat hierbij om:

• Nekhernia
  • Artrose in de nek
  • Stenose (kanaalstenose)

Nekpijn na een ongeluk
Vaak ontstaat dit type klachten na een kop-staart botsing. Tijdens zo’n botsing maakt het hoofd een plotselinge beweging naar achteren en naar voren. De klachten kunnen in sommige gevallen een langere tijd aanhouden.

Stenia Fysiotherapie kan u bij alle rug- en nekklachten advies geven over hoe om te gaan met deze klachten en de juiste behandeling aanbieden zodat u zo snel mogelijk weer klachtenvrij kunt functioneren.