Oudere vrouw op de hometrainer onder toezicht van fysiotherapeut | Fysio Stenia Zeist

Knieblessures

Een knieblessure komt vaak door een verdraaiing van het kniegewricht, een onverwachte beweging of overbelasting. Het komt vaak voor bij sporten waarbij veel gesprongen wordt, of veel (per ongeluk) plotselinge bewegingen gemaakt worden. Voetbal, skiën, fietsen, volleybal en basketbal zijn bijvoorbeeld risico sporten.

Bij Stenia Fysiotherapie bent u aan het juiste adres om door een goede behandeling zo snel mogelijk van uw klachten af te komen. Dit allemaal met het doel om u weer soepel en klachtenvrij te laten functioneren.

Kruisbandletsel
Als er sprake is van een gescheurde kruisband dan ervaart u volgende klachten.

• Plotselinge pijn
  • (Een gevoel van) instabiliteit, het “er doorheen zakken”
  • Het voelen van een “plop” of “knap” in de knie
  • Zwelling, direct of binnen 12 uur
  • Soms het “op slot zitten” van de knie
  • Het volledig buigen en/of strekken van de knie is niet, of alleen met pijn, mogelijk

Een gescheurde kruisband komt voornamelijk voor bij sporten waarbij de voet stevig gefixeerd staat op de grond en de knie vervolgens een snelle draaibewegingen moet maken (voetbal, basketbal).

Meniscusletsel
Meestal ontstaat een meniscus scheur door een plotselinge draaibeweging. Daarnaast kan een scheur in de meniscus geleidelijk ontstaan door afname van de stabiliteit van de kniebanden of een afname van de kwaliteit van de meniscus of het kraakbeen. De klachten die daarbij kunnen ontstaan zijn:

• Pijn
  • Zwelling
  • Stijfheid
  • Slotklachten
  • Buigen en strekken van de knie is lastig/niet mogelijk.

Ziekte van Osgood-Schlatter
De ziekte van Osgood Schlatter is een aandoening die pijn veroorzaakt op de plek waar de kniepees zich aan het scheenbeen hecht. Het is een zogenaamde overbelastingsblessure die zich bij jongeren (tussen de 10 en 18 jaar) in de groei voordoet. De klachten die door de ziekte van Osgood Schlatter ontstaan, hebben te maken met het feit dat de kniepees vlak onder de knie zich aan het bot hecht. Op deze plek bevindt zich een klein heuveltje, dat ontstoken raakt door een − bij een nog niet vol ontwikkeld lichaam − te grote trekkracht van de kniepees, waardoor het botheuveltje zich kan verdikken en pijnlijk wordt.

Jumpers Knee
Een springersknie is een overbelastingsblessure met een belastings afhankelijke stekende pijn aan de voorkant van de knie, onder de knieschijf. Deze pijn ontstaat vaak geleidelijk en treed op bij springen en sprinten en trekt weer weg in rust.